O motoryzacji - ciekawostki, fakty, opinie

ach. Nazwa odnosi się do czterech faz działania: wpływu powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej, sprężenia, pracy, wydmuchu spalin. Cykl obejmuje dwa obroty wału korbowego, co jest równoważne czterem

O motoryzacji - ciekawostki, fakty, opinie

Parę słów wyjaśnienia - silnik czterosuwowy

Silnik czterosuwowy ? silnik spalinowy o spalaniu wewnętrznym wykorzystywany w samochodach, ciężarówkach, motocyklach oraz wielu innych maszynach. Nazwa odnosi się do czterech faz działania:

wpływu powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej,
sprężenia,
pracy,
wydmuchu spalin.

Cykl obejmuje dwa obroty wału korbowego, co jest równoważne czterem ruchom posuwisto-zwrotnym tłoka w jednym cyklu roboczym. Ponieważ suw pracy przypada na dwa obroty wału korbowego silnik czterosuwowy teoretycznie ma dwukrotnie mniejszą moc niż silnik dwusuwowy, gdzie praca użyteczna przypada na jeden obrót wału korbowego. W praktyce jednak dobra wymiana ładunku, wyższe ciśnienie sprężania sprawiają, że moc ta jest niewiele mniejsza niż w dwusuwie.

Silnik czterosuwowy ma zawsze zawory (wyjątkiem jest silnik z rozrządem tulejowym - spotykany dziś sporadycznie), przez co wymaga rozrządu - w efekcie jego konstrukcja jest bardziej złożona niż silnika dwusuwowego. Silnik czterosuwowy nie wykazuje strat w paliwie (z uwagi na rozrząd zaworowy) i łatwiej niż silnik dwusuwowy spełnia normy czystości spalin. Stąd obecnie zdecydowana większość spalinowych silników tłokowych pracuje w obiegu czterosuwowym - wyjątkiem są silniki najmniejsze (silniki modelarskie, do motorowerów, najmniejszych skuterów, jak i silniki największe (np. wodzikowe do napędu statków, do napędu niektórych spalinowozów) - gdzie dominuje obieg dwusuwowy.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_czterosuwowy


Dlaczego naprawy u mechanika będą dobrym pomysłem?

Gdy nasz samochód się zepsuje, często zastanawiamy się czy lepiej będzie oddać go do naprawy, czy też możemy samodzielnie poradzić sobie z daną usterką. Każdy z nas może mieć zupełnie inne zdanie na ten temat, jednak zawsze warto wszystko dokładnie przemyśleć i rozważyć różne opcje. Jeśli chwilę się zastanowimy, z pewnością dojdziemy do wniosku, że doświadczeni mechanicy mogą znacznie szybciej i taniej naprawić nasze auto, więc o wiele bardziej opłaci nam się oddanie samochodu do odpowiedniego warsztatu. W ten sposób unikniemy zbędnych problemów i dodatkowych kosztów, jeśli chociażby nie uda nam się naprawić auta i będziemy musieli zapłacić za jego holowanie do miejsca naprawy.


Wikipedia o sondzie lambda

Sonda lambda ? czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach, umieszczany w układzie wydechowym silnika spalinowego. Pozwala to na precyzyjne dozowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Sondy są wykorzystywane w silnikach benzynowych od 1979 roku, coraz większa ilość samochodów i motocykli ma więcej niż jedną sondę lambda, umieszczane są one przed i za katalizatorem. Od roku 1992, aby sprostać wymogom prawnym dotyczącym ograniczenia emisji spalin, sondy stały się standardowym elementem samochodów. Od około 2000 r. sonda lambda jest instalowana także w układach z silnikami wysokoprężnymi.

Na świecie jest 4 głównych producentów sond lambda:

NGK
Bosch
Denso
Delphi

Sonda lambda montowana w układzie wydechowym pojazdu ma mierzyć zawartość tlenu w spalinach, która odzwierciedla efektywność spalania mieszanki paliwowej w cylindrach. Sygnał z sondy lambda trafia do sterownika silnika, który na tej podstawie reguluje skład mieszanki. Warunkiem poprawnej pracy sondy jest rozgrzanie jej do odpowiedniej temperatury.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sonda_lambda