Kiedy zepsuje się samochód

motoryzacją nie sięga po tego typu fachową prasę, jednak są i zainteresowani tego rodzaju gazetami. Jakich informacji możemy szukać w prasie dotyczącej samochodów, motocykli i innych pojazdów? Przede wszystkim, najczęściej artyku

Kiedy zepsuje się samochód wahacze audi a6

Kto czyta gazety związane z motoryzacją?

Na rynku obecnie dostępnych jest wiele gazet, które są przeznaczone głównie dla fanów motoryzacji. Co prawda, spora część osób zainteresowanych motoryzacją nie sięga po tego typu fachową prasę, jednak są i zainteresowani tego rodzaju gazetami. Jakich informacji możemy szukać w prasie dotyczącej samochodów, motocykli i innych pojazdów? Przede wszystkim, najczęściej artykuły znajdujące się w takich gazetach traktują o nowinkach technicznych i najnowszych modelach samochodów, które są wprowadzane na rynek. Dodatkowo, fachowa prasa dostarcza wiele cennych wskazówek dla osób, które chcą unowocześnić swoje auto lub też przeprowadzić jakieś naprawy. Zamieszcza się tam również zwykle ogłoszenia o możliwościach kupna czy sprzedaży aut lub o wydarzeniach motoryzacyjnych.


Rodzaje silników

W zależności od rodzaju przetwarzanej energii:

zasilane energią chemiczną lub atomową
silnik cieplny
silnik o spalaniu wewnętrznym
nanosilnik
tłokowy silnik spalinowy
silnik odrzutowy
silnik wielopaliwowy
silnik jonowy
silnik o spalaniu zewnętrznym
maszyna parowa
turbina parowa
silnik Stirlinga
silnik elektryczny
silnik jonowy
silnik hydrauliczny
silnik pneumatyczny
silnik wiatrowy ? wiatrak
silnik wodny ? koło wodne, turbina wodna
silnik napędzany anihilacją ? hipotetyczny
silnik żywy ? człowiek, zwierzę ? nazwa aktualnie bardzo rzadko używana

W zależności od ruchu elementu odbierającego energię:

z ruchem posuwisto zwrotnym (silniki tłokowe)
z ruchem obrotowym (silniki turbinowe, silniki Wankla)
bez ruchomego elementu (silnik rakietowy, silnik liniowy).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik


Zasada działania silnika diesla

Ssanie

Do cylindra, w wyniku przesuwania się tłoka i wystąpienia dzięki temu podciśnienia, zasysane jest z otoczenia czyste powietrze1. Suw ssania kończy się zamknięciem zaworu ssącego (silnik czterosuwowy) lub przesłonięciem kanału dolotowego (silnik dwusuwowy).
Sprężanie

Zassane do cylindra powietrze (o temperaturze zbliżonej do temperatury otoczenia) jest następnie sprężane w wyniku ruchu tłoka w stronę głowicy przy zamkniętych zaworach. Podczas sprężania rośnie intensywnie temperatura powietrza do bardzo wysokiej wartości1.
Praca (ekspansja)

Temperatura powietrza pod koniec sprężania jest tak wysoka, że możliwy jest zapłon wtryśniętej dawki paliwa do przestrzeni nad tłokiem znajdującym się w pobliżu górnego martwego położenia1. Paliwo wtryskiwane jest pod wysokim ciśnieniem (zob. hydrauliczny system wtrysku paliwa), dzięki czemu uzyskuje się dobre rozpylenie paliwa. Bardzo małe krople paliwa otoczone gorącym powietrzem szybko odparowują, a pary paliwa, dzięki dużej turbulencji, dobrze mieszają się z powietrzem tworząc jednorodny palny gaz. Gaz ten ulega samozapłonowi wywołanemu wysoką temperaturą. W wyniku spalania silnie rośnie temperatura gazu. Spalanie rozpoczyna się, gdy tłok znajduje się w pobliżu górnego położenia zwrotnego tłoka1. Jest to początek ekspansji czynnika roboczego i wykonywania pracy. Początkowo, wraz ze wzrostem temperatury, rośnie także ciśnienie czynnika, lecz wzrost prędkości poruszania się tłoka powoduje, że ciśnienie zaczyna maleć, a rośnie objętość właściwa gazu. Spalanie kończy się jeszcze w czasie ruchu tłoka w stronę dolnego martwego położenia.

Podczas suwu pracy ujawnia się główna różnica pomiędzy silnikiem wysokoprężnym a silnikiem o zapłonie iskrowym pracującym według cyklu Otta. W silnikach o zapłonie iskrowym spalanie mieszanki zachodzi bardzo szybko i wiąże się z gwałtownym wzrostem temperatury i ciśnienia w cylindrze (przemiana izochoryczna). W silnikach Diesla spalanie jest wolniejsze i następuje w dużej mierze podczas cofania tłoka. Ciśnienie podczas spalania jest mniej więcej stałe, rośnie natomiast temperatura i objętość gazu (czyli jest to przemiana izobaryczna).
Wydech
Gdy tłok znajduje się w pobliżu dolnego martwego położenia, następuje otwarcie zaworu wylotowego. Ponieważ ciśnienie gazu w cylindrze jest wyższe od ciśnienia otoczenia, następuje wylot gazu do otoczenia. Zawór ten jest otwarty także podczas ruchu tłoka w kierunku głowicy i prawie wszystkie gazy spalinowe zostają wydalone z cylindra.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym